Alle Blog berichten
28-11-2017

Link Juice (SEO techniek)

Link juice is een belangrijke factor in je SEO strategie. Met en goede link juice is de kans op hoger scoren in Google een stuk verbeterd. Maar wat is link juice? Hoe werkt het en hoe kun je het efficiënt benutten?

Wat is Link Juice?

Link Juice is de kracht, relevantie en/of autoriteit van een website die doorgegeven wordt door middel van links op externe websites. We spreken hier dus over links op een andere website die verwijzen naar jouw website of verwijzen naar bepaalde pagina’s op jouw website. Door die link te plaatsen, geven die andere sites een motie van vertrouwen voor jouw website. Omdat Google de gebruiker graag geeft waar hij/zij naar zoekt, is dit een belangrijke factor in de Quest for Google ranking.
Natuurlijk zullen die moties van vertrouwen wel eerst verdiend moeten worden. Er zijn veel manieren om dit voor elkaar te krijgen. De meest directe manier is bijvoorbeeld d.m.v.document sharing (vrijgeven van informatie in de vorm van PDF bestanden op sharing platforms), guest posting (posten op andermans blogs), Social media marketing en door persberichten uit te geven. Allemaal met links naar je eigen website, met als doel ‘link juice’ te creëren.
Wat je zeker niet moet doen is betalen voor externe links. Google is hier al helemaal niet van gediend. Koop geen links, maar verdien ze!

Natuurlijk is de directe benadering goed, maar uiteindelijk zal het moeten komen van de kwaliteit van de inhoud op je website. Die moet goed, up-to-date, relevant en aantrekkelijk zijn, zodat je content (pagina’s, foto’s of video’s) gedeeld worden door andere gebruikers en websites over het hele internet. Google zal dit snel oppikken en jouw site hoger gaan waarderen. Je autoriteit stijgt.

Hoe werkt Link Juice?

In principe zal site ‘A’ met twee externe links (dus met meer link juice), beter scoren in Google dan site ‘B’ met één externe link (minder link juice). Toch steekt het iets ingewikkelder in elkaar.
Stel dat de twee sites die linken naar site A, ook linken naar andere websites met dezelfde soort content, maar die ene site die linkt naar site B exclusief linkt naar site B. Het hangt er een beetje af van de hoeveelheid sites die (niet-exclusief) linken naar site A, maar over het algemeen zal site B gelijkwaardig zijn of zelfs hoger gewaardeerd gaan worden. Exclusieve externe links wegen dus zwaarder.
Opm.: Soms kan het ook belangrijk zijn hoeveel Google-autoriteit de externe website heeft die linkt naar je website.

Efficiënt benutten

Link Juice wordt verdeeld over alle links die op een website staan. Veel links geeft dun sap. Tot voor kort kon de verdeling van de link juice gemanipuleerd worden met metatags (follow, nofollow). Deze techniek, bekend als ‘pagerank sculpting’ werkt niet meer. Om toch de verspreiding van de link Juice te beperken, is het slim om het aantal links beperkt te houden. Ga in ieder geval efficiënt om met de hoeveelheid links om link juice te concentreren. ‘Good practice’ is om een logische flow van interne links te maken. Interne links staan op je eigen website en linken naar content op je eigen website. Dit houdt je website interessant tijdens het browsen en komt je website ten goede, zowel voor gebruikers ervaring (vaak aangeduid als User Experience of UX) als voor de ranking door Google.


Rob van Hal – Nedview (www.nedview.nl) – november 2017